Monday, May 14, 2012

Tahniah Manchester City

Tahniah Jiran Yang Bising

English Premier League musim 2011-2012 telah berakhir. Sekalung tahniah buat The Noisy Neighbour a.k.a Manchester City kerana berjaya merampas takhta Manchester United. Persaingan kali ini amat sengit. City memerlukan 5 minit masa tambahan untuk bergelar juara. Alex Ferguson kelihatan sugul. Relax la Sir Alex, lu sudah terlalu banyak piala beb..kasi la kat jiran lu pulak.
fergies fledgeling
Fergie's Fledglings - Class of 1992

Apa yang  menarik ialah, kemenangan City ini telah menggembirakan ramai para penyokong Arsenal, Chelsea dan yang paling ketara gembiranya ialah penyokong Liverpool. Mungkin mereka takut Man U yang sudah memintas rekod kemenangan liga mereka yang sebanyak 18 kali itu, mencatat rekod baru iaitu kemenangan ke 20. Para peminat Liverpool terlupa bahawa mereka sesungguhnya langsung tak pernah memenangi EPL.

Adakah ini satu petanda jatuhnya sebuah kuasa besar bolasepak England? Adakah ini petanda kebangkitan City sebagai sebuah dinasti? Mungkin ya dan mungkin tidak. Namun kalau kita bercerita tentang Alex Ferguson, si tua ini semangatnya kalah orang muda. Dulu pundit2 EPL pernah cakap Arsenal akan meruntuhkan empayar Ferguson. Nampak macam betul, namun Sir Alex bangkit menyangkal dakwaan itu bersama falsafahnya yang mementingkan pembangunan pemain2 muda. Kemudian Chelsea pula mencuba nasib dengan jumlah pelaburan yang boleh dikatakan hilang akal. Bila Chelsea menang EPL buat pertama kali, galaklah pundit2 EPL meramal keruntuhan dinasti Sir Alex. Namun beliau dengan wajahnya yang merah setiap kali marah atau tertekan, bangkit sekali lagi menidakkan harapan menggunung musuh2 Man U. Beliau membuktikan wang bukanlah segala2 nya.

Sir Alex sedang bergembira

Kini giliran City pula. Dengan kekayaan tuan punya kelab, City boleh berbelanja sesuka hati. Adakah kali ini Sir Alex akan menyerah kalah? Kita sama2 tunggu. Sebab aku rasa, orang tua ini akan berhenti hanya bila jantungnya sudah tidak berdegup lagi.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home