Wednesday, February 22, 2012

Bagaimana Merawat Penyakit Gout

Orang kata, gout yang disebabkan oleh asid urik yang berlebihan dalam badan kita ini penyakit orang kaya. Sebab gout yang terjadi akibat  ini berpunca daripada pemakanan kita. Entahlah..manusia ni boleh keluarkan macam2 andaian ikut sedap mulut mereka. Sebab pakcik aku kena gout, dan dia bukan orang kaya. Member baik aku pun kena gout, pun bukan orang kaya.

Tapi walaupun mereka tak kaya, mereka juga bukanlah tergolong dalam golongan miskin. Makan pakai semuanya cukup.

Carta berkenaan penyakit gout

Yang tak bestnya, kalau dah kena penyakit ni, macam2 makanan kita kena pantang. Daging merah seperti lembu dan kambing tak boleh makan. Sayur2 kekacang tak boleh makan. Ikan masin / telur masin atau apa saja makanan jeruk tak boleh makan. Dan macam2 lagilah. Tension beb. Lebih2 lagi bila tak boleh makan kambing. Macam mana nak layan  nasi arab nanti?

Takpelah. Yang penting, kalau dah ditakdirkan anda terkena penyakit ini, cubalah makan minyak zaitun extra virgin. Menurut seorang pengamal homeopati yang bapanya seorang pengidap gout kronik, masuk hari kedua makan minyak zaitun extra virgin ini, bapanya yang sudah seminggu terlantar di katil akibat serangan gout sudah mampu bangun dan berjemaah di surau.


Cara makan:-

Bangun pagi selepas minum air masak, makanlah satu sudu besar minyak zaitun. Selepas makan tunggu sejam sebelum anda mengambil sarapan pagi.

Malam sebelum tidur, ulangi semula. Makan satu sudu besar minyak zaitun, dan jangan makan atau minum apa-apa selama sejam.

Maknanya, setiap kali selepas makan minyak zaitun, jangan ambil sebarang makanan atau minuman dalam tempoh satu jam. Selepas itu anda nak makan atau minum apa pun belasahlah.

Amalkanlah. Dengan izin Allah anda sudah tidak perlu lagi menelan sebarang ubat-ubatan hospital..dan yang paling best anda tidak perlu lagi berpantang makan.

Wallahualam

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home