Friday, August 12, 2011

Apakah Yang Dimaksudkan Dengan KHILAFAH?



Apakah yang dimaksudkan dengan Khilafah?

Khilafah adalah negeri/negara dan kerajaan/pemerintah di dalam Islam.


Islam itu apa pula?

Islam ialah pematuhan kepada Allah.


Pematuhan kepada Allah itu bagaimana?

Pematuhan kepada Allah itu ialah pematuhan kepada Allah sebagai yang Maha Agung, yang Maha Berkuasa dan yang Maha Memerintah.


Dalam sesetengah terjemahan English, anda akan temui maksud Malik sebagai Raja, tetapi dalam istilah Islam, maksud Al Malik ialah Maha Agung. Maha Agung ini adalah milik Allah. Oleh itu, untuk mematuhi Allah di dalam Islam ialah dengan mengaku dan menyifatkan Allah itu sebagai yang Maha Agung. Jika kita menganggap ada yang lain yang lebih agung, bermaksud kita tidak mematuhi Allah.


Untuk patuh kepada Allah, kita wajib meyakini Allah itu sebagai yang Maha Besar. Sebab itulah setiap kali umat Islam bersolat, kita tidak boleh melakukannya tanpa melafazkan Allahu Akbar. Al-Akbar itu ialah sesuatu yang Maha Berkuasa.


Justeru itu, Khilafah adalah negeri/negara dan kerajaan/pemerintah yang mematuhi Allah sebagai yang Maha Berkuasa. Jika negeri/negara dan kerajaan/pemerintah mematuhi sesuatu selain dari Allah, bermaksud sudah meninggalkan Allah.


Umat Islam wajib mematuhi Allah sebagai yang Maha Menetapkan Hukum atau dalam Bahasa Arabnya, Al-Hakam. Al Hakam ini bermaksud pemberi undang-undang, yang bukan sekadar penggubal undang-undang, tetapi penggubal undang-undang tertinggi, atau terutama, atau teragung. Satu-satunya undang-undang yang perlu diguna pakai dan dipatuhi di dalam pemerintahan di muka bumi ini. Tidak boleh ada undang-undang lain. Tidak boleh ada undang-undang yang dibuat oleh makhluk. Tidak boleh ada undang-undang yang diwarisi. Apabila DIA menetapkan sesuatu itu Haram, ia WAJIB dikuatkuasakan sebagai Haram. Dan apabila DIA menetapkan sesuatu itu Halal, maka WAJIB ia dipatuhi dan dikuatkuasakan sebagai Halal.


Oleh yang demikian, sesiapa yang patuh kepada selain undang-undang Allah sebenarnya telah pun meninggalkan Allah SWT sebagai yang Maha Menetapkan Hukum atau pun Al-Hakam. Dari istilah Islam, inilah apa yang dinamakan sebagai SYIRIK.


wallahualam...

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home