Thursday, August 11, 2011

Suami Tak Perlu Mintak Izin Isteri Untuk Berpoligami


hehe..i follow!

Menurut Ustaz Azhar Idrus, para suami tak perlu meminta izin isterinya untuk berpoligami.

Macam mana pula kalau isteri rasa sakit hati sebab terasa ditipu dan seterusnya ingin bercerai? Bolehkah seseorang isteri itu meminta cerai kalau si suami tidak mengabaikan tanggungjawab, dan tidak buat apa2 yang membolehkan minta cerai itu jadi harus, hanya disebabkan rasa sakit hati dan tawar hati?

Ustaz kata BOLEH! Tapi jangan la minta cerai melulu..sebab itu semua bisikan iblis. Bawa2 lah bertenang. Lama2 insyaAllah akan boleh terima. Ini lah masalahnya kalau kita fikirkan pasal dunia. Cuba fikir akhirat, pasti lama kelamaan kita boleh redha dengan ketentuan Allah.

Tapi kalau dah memang tak rasa sayang dah kat suami, nak buat macam mana. Mintalah cerai. Sebab memang bercerai itu dibolehkan syariat..

2 Comments:

At Monday, August 15, 2011 1:28:00 PM , Anonymous Anonymous said...

haaa ini point yg gua suka tp mayb and confirm kbykan wife2 tak suka...
klu dilihat pd suatu sudut yg positif ..ini adalah antara hadiah si suami kepada si isteri dipdg masyar kelak.knp gua kata begitu bygkanlah di pdg masyar kelak matahari hanya sejengkal saja dr kepala kita...tp disebabkan kita rela suami berpoligami allah hadiahkan kita payung emas yg dpt menahan panahan matahari yg sejengkal tu dan mayb waktu tu si isteri ni akan berterima kasih yg teramat sgt kepada si suami akan hadiah ini...(tp dgn syarat suami td adil la yer)
tp mgkin ini yg wife2 semua tak nampak.biasalah kan ganjaran tak dirasa dan dipegang depan mata,mmglah kurang sikit feelnya.umpama kita bekerja utk gajilah kan,sbb gaji tu nampak dan boleh digunakan sbb tu kita akan kerja mati2an tp cuba tgk ibadat yg tak nampak hasilnya...kita buat tak pandang jer....
kadang2 terfikir gak...klu lah diberi pilihan mjadi wife...dah tentu gua ambil benda ni....he3

 
At Monday, August 15, 2011 1:49:00 PM , Blogger MIFS said...

Haha..ramai lelaki yg suka entri ni. Sepatutnya para isteri kena ambil tahu apa yg dimaksudkan dgn payung emas tu..tapi malangnya mereka lebih kejar dunia..

tapi yang menjadi masalah, lelaki2 zaman skrg ni tak ramai yg ingin berpoligami kerana Allah..ramai yg berpoligami menggunakan keizinan Allah tanpa memahami tanggungjawab mereka yg sebenarnya..wallahualam

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home